2014. dec 21.

TAG: Olvasási szokások, könyvmolyok problémái

TAG: Olvasási szokások, könyvmolyok problémái

Van egy videóblogger, Attila, aki könyvekről, könyves élményekről, és még sok egyébről szövegel (cuki beszédhibákkal) a kamerája előtt, ezt fel is veszi, és megosztja Youtube-on. Ő indítottal el a csatornáján az alábbi kérdéssort (magyarul), melyet már több könyvmoly-blogger is kitöltött. Hát úgy gondoltam, én is beállok a sorba, és kitöltöm a TAG-ot, vagy TAG-et. Bármit is jelentsen ez! :D (Amennyire kivettem, nem a HTML tag-ekre gondolnak ez alatt, hanem bizonyos kérdések megválaszolgatására... :D Egyébként ezt a definíciót találtam.)

2014-booktag.jpg

Nézzük csak...

1. Körülbelül 20.000 könyv van az „Elolvasni” listádon. Hogy a fenébe döntöd el, hogy mit olvasol el legközelebb?

Hangulatfüggő. Nincs rá konkrét metódusom. Elolvasom a címeket a polcon, és leemelek egy könyvet, amely épp "megszólít". Mintha lenne rajta egy kis "finom ragyogás" effekt, míg a többi könyvgerincről le lenne húzva a kontraszt. :D

2. Már elolvastad, több mint a könyv felét, de egyszerűen nem tetszik neked. Abbahagyod vagy folytatod?

Abbahagyom. Én úgy gondolom, hogy a könyv nem szent. Ha épp nem fog meg, visszateszem a polcra. Talán 1-2 év múlva újrakezdem, hátha akkor már izgalmasabbnak vagy tartalmasabbnak vélem. De szenvedni nem fogok. Ha úgy érzem, nem ad, akkor mi értelme? Ettől még nem tartom rossz könyvnek, csak velem épp abban az időpontban, aktuális élethelyzetemben nem kompatibilis.

3. Közeledik az év vége, és oly közel, mégis távol vagy az olvasási kihívásod teljesítéséhez. Megpróbálsz felzárkózni, és ha igen, akkor mégis hogyan?

Nem jelentkeztem "sok könyves" kihívásokra, és magamnak sem állítok elvárásokat. Évente olyan 10-15, max 20 könyvet olvasok. De volt már egy olyan Molyos kihívás, ahol szorított a határidő, mert talán későn bukkantam rá. Többen kialkudoztuk, hogy a pár nap késést is fogadja el a kihívás gazdája, így olvastam ki a teljes Űrodisszeiát. Nem mintha egyébként nem etetné magát az a könyv! Kihívás nélkül is faltam volna, azt hiszem. :)

4. Egy könyvsorozatnak, amit egyszerűen imádsz, a borítói nem egyeznek! Hogy birkózol meg ezzel a szörnyűséggel?

Ilyennel még nem találkoztam. Illetve de! Mondjuk ez apróság, de a Harry Potternél mindegyiken van szám a gerincen, csak a második kötetnél van a kiadó logója a szám helyén. Nem szeretem ezt az eltérést, de azért túl lehet élni. :)

5. Mindenki imád egy könyvet, amit te egyszerűen ki nem állhatsz. Kivel osztod meg az érzéseidet?

Hát nem is tudom. Nagyon sok szélsőséges érzelemmel még nem találkoztam a környezetemben. De egyébként a Moly.hu pont jó erre, hogy az ember elsírhatja a bánatát az Értékelésekben vagy Karcokban, és talán akad valaki, aki megérti... :) De nem szoktam utálni könyvet. Na jó, de... naturalista novellákat, regényeket nem akarok látni! Amikor kötelező volt olvasni, 2 novellát elolvastam, majd közöltem a tanárral, hogy ez annyira romboló, hogy szabályosan rosszul vagyok közben, hányingerem van, és nem vagyok hajlandó elolvasni a többit. Szerencsére megértette. Jó tanár volt.

6. Nyilvános helyen olvasol éppen, és hirtelen elkezdesz sírni a könyvön. Mit kezdesz magaddal?

Összegyűlik 1-1 könnycsepp, talán ki is csordul. De bőgni még nem bőgtem. Ilyenkor nagyokat lélegzem és pislogok, hogy a könny kezdjen valamit magával, ne homályosítsa a látásomat... Olyankor nem is tudok tovább olvasni, fel kell dolgozni az érzelmeket. :)

7. A folytatása egy könyvnek, amit nagyon imádtál, éppen most jelent meg, de már nem emlékszel mindenre az előző részből. Újraolvasod az előző könyvet? Vagy inkább nem olvasod el ezt a folytatást? Keresel valami összefoglalót róla az interneten? Esetleg elkezdesz bőgni a frusztrációtól?!

Nem olvasok mostanában frissen megjelenő könyveket. De azt hiszem, amikor anno a Harry Pottereket vártuk, újraolvastam. De jelenlegi példát nem tudok felhozni. Lehet, a Dűnét újraolvasnám, ha nekiállnék a folytatásoknak. De azt amúgy is újraolvasnám, annyira jó!

8. Nem akarod senkinek, ismétlem, senkinek kölcsönadni a könyveidet! Hogyan utasítod vissza udvariasan az embereket, mikor kölcsönkérnek tőled egyet?

Csak közeli barátnak adok kölcsön, mert hát én is könyvgyűjtő vagyok. Persze volt/van néhány könyv, amely még mindig házon kívül van, és már nem is reménykedem a hazatalálásában. Amiről tudom, hogy nélkülözhetetlen a háztartásban, azt beszerzem újra antikváriumból, Molyról, Rukkoláról... És azóta nem is nagyon adtam kölcsön, azt hiszem, talán nem is kéri senki.

9. Ebben a hónapban már 5 könyvet kezdtél el, és egyiket sem fejezted be. Hogyan lépsz túl ezen a „nem olvasási időszakon”?

Nem szoktam elkezdeni egyszerre 5 könyvet, de ha nagyon nem megy az olvasás, akkor pihenőidőszakot tartok. Néha annyira lefoglalnak a hétköznapok, hogy nem marad idő olvasni sem, bambulok, beesem az ágyba és húzom a lóbőrt. Ráadásul, amióta itthonról dolgozom, már BKV-zni is kevesebb alkalmam akad. És eleve lassan olvasok. Szóval... ilyen időszakban nem olvasok. Amúgy is elmúlik az hamar. :D

10. Nagyon sok könyv jelenik meg, amikért szinte haldokolsz, hogy elolvashasd. Hányat fogsz ezek közül megvenni?

Nagyon sok régebben megjelent könyvért is "haldoklom". De előre nem tudom, mit és hol veszek meg, önfejlesztőt vagy szórakoztatót... De az Alexandra utalványok sokat szoktak segíteni, pl. jól meghatározzák a keretet! :)

11. Miután megvetted a könyvet, amire annyira vágytál, körülbelül mennyi ideig csücsülnek a polcodon mire elolvasod őket?

Változó. 0 perctől 15 évig gyakorlatilag bármennyi lehet.

Ti hogy vagytok ezekkel?

A blog elköltözött! Itt megtalálod a legújabb bejegyzéseket: https://megvalositas-alatt.hu

Szólj hozzá

közösség random könyv TAG