2014. aug 29.

Ajánló: Túra

Ajánló: Túra

Valami bug lehetett nemrég, szépen megírtam a bejegyzést, megszerkesztettem, csodálatos volt. Aztán beszúrtam egy galériát, és az egész írás visszavonhatatlanul elveszett. Megpróbáltam újrakölteni... Szóval:

Erzsébet kilátóMár egy ideje terveztem erről bővebben is írni - a végső löketet Dorka adta meg. :) Mert itt-ott említgettem már, hogy egy szép februári menet után megszületett a döntés, hogy akkor minden hónapban túrázunk, hogy óvjuk egészségünket, levegőn legyünk és mozogjunk. Először a Budai-hegyekben kezdtünk, de most augusztusban megejtettük az első pilisi túránkat is.

Egy jó túra mindig jó! Miért is?

  • Jó levegőn vagyunk, ami igazán frissítő a városi szmog után
  • Mozgunk, sportolunk, ami jót tesz a szervezetünknek
  • Növeli kitartásunkat, állóképességünket, egy-egy jó kis emelkedőn szükség is van rá
  • Gyönyörű tájakat és természeti képződményeket csodálhatunk meg
  • Jó társaságban vagyunk, sokat nevetünk
  • Utána nincs gond az alvással sem :)

Hogyan fogtunk hozzá?

Létrehoztunk egy Facebook csoportot, beletettük azokat az ismerőseinket, akikről úgy gondoltuk, hogy érdekelheti, és elkurjantottuk magunkat, hogy ekkor és innen indulunk, akinek van kedve, csatlakozzon, akit meg nem érdekel a dolog, lépjen ki. Néhányan csatlakoztak hozzánk, és kialakult a keménymag.

Először rövidebb túrákat szerveztünk, hogy fokozatosan szokjuk a menetet, de olyannyira rövidre sikerült, hogy a társaság nagyobb részével az esetek többségében egy rövid tanácskozás után további útvonalakon folytattuk a sétát. Aztán növeltük a távot, s mivel az útvonalat én tervezem, amikor járjuk, mindig megkérdem magamtól, őrült vagyok-e. :D

Hogyan tájékozódunk?

turistautak.huAz első alkalommal még csak a BKV által ajánlott útvonalakat találtam meg, így azokból választottunk egyet - visszafelé. Megállapítottuk, hogy (cipőre és) térképre (is) szükségünk lesz, mert ez a BKV-s rajz elég felületes. Tehát elmentünk nekem túrabakancsot venni, és Budai hegyek térképpel tértünk haza - de csak mert az én lábamra szinte lehetetlen aktuálisan keresett cipőt kapni.

Aztán rátaláltam a turistautak.hu egyik térképére, melyen gyors printscreen után, Gimpben pöttyözéssel bejelöltem az útvonalat, és ezt (mobiltelefonon) a vásárolt analóg térképpel együtt remekül tudtuk használni, míg fel nem merült, hogy (1) járhatnánk a jelöletlen csapásokon is, (2) lehet, hogy rossz irányba indultunk.

Hál' Istennek erre is van megoldás, ugyanis mind Android-ra, mint iPhone-ra van remek GPS program, melyeket (állítólag) meg lehet etetni a turistautak térképével. Nekem nincs ilyen készülékem, viszont Párom almás csodájával sikerült is elkövetni a dolgot (az alábbi weboldalon említett módszerrel), így elérkezett az az alkalom, hogy immár a műhold is a segítségünkre tud lenni a topenmaps.euájékozódásban.

Közben van 2 térkép is, melyen útvonalak bejelölhetők, kielemezhetők és kiexportálhatók (és a GPS programba betölthetők), az egyik itt a másik emitt lelhető fel az interneten. Én ez utóbbit használom, mert azt vettem észre, gyorsabb és hatékonyabb - számomra. El is menthetem vele a bejelölt útvonalaimat és be is linkelhetem másoknak. Pl. ez. :)

Mire készülj, ha túrázni indulsz?

  • Meg fogsz éhezni, így mindenképp legyen nálad szendvics! Inkább több, mint túl kevés.
  • Meg is fogsz szomjazni, úgyhogy ne felejts el elegendő vizet csomagolni! A túrát tervezd úgy, hogy útba essen legalább egy forrás, vagy közkút, vagy bármi, ahol folyadékhoz juthatsz, felfrissítheted vízkészleteidet! Ha nem érzed magad szomjasnak, akkor se felejts el inni!
  • Leeshet a vércukorszinted, főleg kaptatón felfelé. Nem árt, ha van nálad valami cukortartalmú,  gyümölcs, aszalt gyümölcs, szőlőcukor, csoki - de ne kényeztesd el magad! A legjobb, ha a saját zsírodat égeted - már ha van mit. :)
  • Készülj úgy, hogy nagy meleg idején szinte bárhol kialakulhatnak zivatarok, legyen nálad esernyő vagy esőkabát!
  • Megfelelő cipőre is érdemes beruházni, ami kényelmes, nem töri a lábad, nem ázik be, stb.
  • A pulcsidat se felejtsd otthon, meg ne fázz, ha már esteledik, vagy ha leizzadtál, megpihentek, és fúj a szél!
  • Jól jöhet még a zsebkendő, ragtapasz, költőpénz, szúnyogriasztó, naptej... ja igen, a térkép... :D
  • Végül pedig hozd magaddal az elszántságodat és jókedvedet, akkor garantáltan remek élményben lesz részed!

Eső? Ha csak nem szakad napok óta szünet nélkül, és aznap reggel is szintén, akkor egy kis csapadék nem állíthat meg minket. A jó vitamin pedig nem hagyja, hogy megbetegedjünk. Néha picit sárosak is leszünk, de a természet már csak ilyen. Nem is volna izgalmas, ha sterilek maradnánk. Ha mégis nagyon esne reggel, esetleg elhalasztanánk a túra napját, de erre még nem volt példa, és remélhetőleg nem is lesz. Sok szép sétán vettünk már részt, és rengeteg vár még ránk! :)

No? Indulhatunk? :)

UI.: A kedvcsináló galéria itt érhető el.

A blog elköltözött! Itt megtalálod a legújabb bejegyzéseket: https://megvalositas-alatt.hu

Szólj hozzá

ajánló zöld egészség túra folyamat